Hoogsensitieve kinderen in het onderwijs
In
het regulier onderwijs zie je vaak dat hoogsensitieve kinderen
opvallen. Dit kan omdat de manier van lesgeven niet aansluit bij de
behoefte van het kind.* Onrustig in de klas en het kind ziet, hoort en voelt alle indrukken die in de klas aanwezig zijn.
* Veel lesstof maken ze niet meer visueel. * Een kind wat hoogsensitief is werkt het beste in een rustige omgeving met overzicht en structuur. *
Kinderen die zo gevoelig zijn pikken alles op van de leerkracht en
klasgenoten. Het kind kan ineens somber worden door de energie van een
ander. Zelf begrijpen ze niet wat er aan de hand is. Vaak kunnen
kinderen geen argumenten geven waarom ze niet naast een klasgenoot
willen zitten of niet willen samenwerken. Vaak worden deze kinderen
bestempeld als zeurderig.
Hoogsensitief en dyslexie
Vaak zie je dat hoogsensitieve kinderen moeite
hebben met cijfers en letters. Als erg grote achterstanden zijn noemen
ze dit dyslexie of dyscalculie. Veel kinderen met dyslexie zijn
beelddenkers. Deze groep leren de lesstof door het te visualiseren ze
moeten de woorden en cijfers letterlijk voor zich zien. Op het moment
dat het woord in het hoofd staat met een visualisatie vergeten ze het
niet
meer. Via de lesmethode van IK leer Anders krijgen deze kinderen
visuele begeleiding.
Vaak zijn de programma's op school auditief d.m.v. luisteren ingesteld
waardoor een beelddenker de aansluiting totaal mist. Hoe krijg je weer
structuur in het hoofd?
|